Провелото се преди броени дни за 39-и път най-престижно родно рали – “България”, всъщност дълги години се нарича “Златни пясъци, а маршрутът му описва основно “житницата на България” – Добруджа. Историята му датира от 12 юни 1970 г., когато е даден и първият му старт. През декември 1972 г. пък комисията по ралитата на тогавашната Международна федерация по автомобилен спорт го утвърждава като един от кръговете на европейския шампионат. За първи път в целия европейски шампионат, в българското рали е въведено състезанието по затворен маршрут.
През 1984 г. целият щаб на ралито се премества от курорта Златни пясъци в по-северния Албена. С годините, съгласно оценката на наблюдателите, състезанието постепенно подобрява своето качество. През 2002 година обаче се налага смяна на мястото на провеждане на ралито, което отново се “мести” – този път от Албена в курорта Боровец. Сменено е и името на надпреварата, която от същата година вече е известна като рали “България”. Причините за тази промяна са обективни и се изразяват в организационни пречки, съпътстващи дълги години провеждането на състезанието край черноморския курорт.
Сред основните изисквания за рали от подобен европейски калибър са осигуряването на множество специфични предпоставки като почистени и особено добре обезопасени пътища, вертолет на разположение, специални пожарни коли и линейки, грижи за безопасността на публиката и др. Години наред Съюзът на българските автомобилисти успява да осигури всичко това в Албена, Сливен, Шумен и навсякъде, откъдето преминават автомобилите. ФИА обаче изисква и други условия за реализиране на големи състезания, като: компактност на маршрута, един сервизен парк, условия за наблюдаване от повече зрители и икономии на разходите.
Така през 2001 г. в Албена пристига експерт на международната автомобилна федерация, който след подробен оглед на маршрута и всичко останало около ралито заявява, че ако България иска да запази ралито си ще трябва да смени мястото на неговото провеждане. Впоследствие месеци наред се подбира и описва трасето и отсечките, докато бъде подбран най-оптималния вариант и най-подходящите условия. В крайна сметка Боровец – най-известният зимен курорт на България се превръща в столица на рали “България”.
Щабът на самото състезание е разположен в хотел “Рила”. Пред самия хотел е изграден закрит парк, където се оставят състезателните автомобили в края на всеки състезателен ден. В закрития парк не се разрешават ремонтни дейности по автомобилите, достъпът до него също е забранен. От 2003 г. за цялото рали функционира и сервизен парк, разположен на 25 км източно от Боровец, на летището на Долна баня.
Един от най-интересните факти около състезанието е, че с годините то търпи големи промени в маршрута, като от 2093 км през 1970 г., днес той е “едва” 736 км. Въпреки това, от 1982 г. насам рали "България" държи най-високия коефициент на трудност и е един от най-сложните и технични кръгове в европейския шампионат. С тази си надпревара нашата страна е кандидатсвала и за приемане на кръг от Световния рали шампионат (WRC) от 2010 г. За целта е необходимо удължаване на трасето с още 20 км., подобряването на сигурността, наемането на стюарди, които владеят няколко чужди езика, както и покриването на редица други изксвания, с които от родната федерация вече са се заели.
През 1984 г. целият щаб на ралито се премества от курорта Златни пясъци в по-северния Албена. С годините, съгласно оценката на наблюдателите, състезанието постепенно подобрява своето качество. През 2002 година обаче се налага смяна на мястото на провеждане на ралито, което отново се “мести” – този път от Албена в курорта Боровец. Сменено е и името на надпреварата, която от същата година вече е известна като рали “България”. Причините за тази промяна са обективни и се изразяват в организационни пречки, съпътстващи дълги години провеждането на състезанието край черноморския курорт.
Сред основните изисквания за рали от подобен европейски калибър са осигуряването на множество специфични предпоставки като почистени и особено добре обезопасени пътища, вертолет на разположение, специални пожарни коли и линейки, грижи за безопасността на публиката и др. Години наред Съюзът на българските автомобилисти успява да осигури всичко това в Албена, Сливен, Шумен и навсякъде, откъдето преминават автомобилите. ФИА обаче изисква и други условия за реализиране на големи състезания, като: компактност на маршрута, един сервизен парк, условия за наблюдаване от повече зрители и икономии на разходите.
Така през 2001 г. в Албена пристига експерт на международната автомобилна федерация, който след подробен оглед на маршрута и всичко останало около ралито заявява, че ако България иска да запази ралито си ще трябва да смени мястото на неговото провеждане. Впоследствие месеци наред се подбира и описва трасето и отсечките, докато бъде подбран най-оптималния вариант и най-подходящите условия. В крайна сметка Боровец – най-известният зимен курорт на България се превръща в столица на рали “България”.
Щабът на самото състезание е разположен в хотел “Рила”. Пред самия хотел е изграден закрит парк, където се оставят състезателните автомобили в края на всеки състезателен ден. В закрития парк не се разрешават ремонтни дейности по автомобилите, достъпът до него също е забранен. От 2003 г. за цялото рали функционира и сервизен парк, разположен на 25 км източно от Боровец, на летището на Долна баня.
Един от най-интересните факти около състезанието е, че с годините то търпи големи промени в маршрута, като от 2093 км през 1970 г., днес той е “едва” 736 км. Въпреки това, от 1982 г. насам рали "България" държи най-високия коефициент на трудност и е един от най-сложните и технични кръгове в европейския шампионат. С тази си надпревара нашата страна е кандидатсвала и за приемане на кръг от Световния рали шампионат (WRC) от 2010 г. За целта е необходимо удължаване на трасето с още 20 км., подобряването на сигурността, наемането на стюарди, които владеят няколко чужди езика, както и покриването на редица други изксвания, с които от родната федерация вече са се заели.
Няма коментари:
Публикуване на коментар